Dansk Annoncørforening

Vi sikrer danske annoncører de bedste rammer for at skabe vækst. Det er effektiv markedsføring med kontrol.

Dansk Annoncørforening skal skabe vækst og værdi for alle vores medlemmer, som alle arbejder med markedsføring, uanset om du er projektleder, some-manager, web-manager, brand-manager, kampagne-specialist eller noget helt andet. Vi er den eneste organisation der alene har fokus på at være noget for annoncørerne i Danmark

Vi tilbyder faglig udvikling og videndeling. Vi er Danmarks eneste fælleskab, som er 100% for annoncører.

Marketing handler om at skabe vækst, og vi ønsker samtidig at agere ansvarligt. Ny teknologi, skiftende forbrugertrends og et evigt skiftende mediebillede, gør det udfordrende at lave relevant og effektiv markedsføring. Disse udfordringer hjælper vi vores medlemmer.

Vi tilbyder derfor videndeling og læring, unikke netværksgrupper, fagligt tunge seminarer og konferencer og nemt tilgængelig uddannelse, e-learning, guides og webinarer.

Læs mere herunder – og kontakt os hvis du vil høre mere.

Vi afholder ca. 10 konferencer om året – gratis for medlemmer. Desuden ca. 40-50 seminarer om året – gratis for medlemmer. De varer typisk 2-3 timer, enten formiddag eller eftermiddag

Se de aktuelle her

Vi er Danmarks medlem af WFA (World Association of Advertisers), verdens største branche-organisation for marketing. Som medlem får du også adgang til en imponerende samling af analyser, benchmarks,  whitepapers og uddannelse. Tidligere webinarer, optaget, gratis at se: Overview of recorded WFA webinars – World Federation of Advertisers (wfanet.org)

Vi afholder Masterclasses – i samarbejde med bl.a Børsen & Dansk Markedsføring. De varer typisk 1 hel dag og er udviklet i samarbejde med de bedste marketing-eksperter i Danmark. Alle med opdateret indhold på kunstig intelligens (AI). Læs mere om dem her – og husk du får rabat som medlem :-):

Note: Samme uddannelser kan også afholdes hos medlemmer for afdelingen, på et tidspunkt der passer jer – kontakt os for at aftale nærmere

Vi har over 100 elearning-moduler, som medlemmer kan benytte sig af. I samarbejde med GoLearn

WFA & Dansk Erhverv afholder en række gratis webinarer og kurser. 

Vores netværk tilbydes KUN til medlemmer – som deltager gratis. Du er hermed garanteret et fortroligt og gerne lidt nørdet rum, hvor du mødes med fagkolleger, indenfor feks: CRM & Marketing automation, Programmatisk Markedsføring, Retail Media, Social Media, B2B, Gen AI, FMCG, Finans eller lign.

Se de aktive netværksgrupper

En værktøjskasse – med hjælp til ansvarlig markedsføring med kontrol & effekt

Alle ønsker at få maksimal effekt – og at agere ansvarligt. Det er svært at balancere, især i digital markedsføring, men vi hjælper medlemmerne med den svære balance.

Vi udvikler i samarbejde med andre landes annoncør-foreninger og danske partnere, en lang række hjælpe-værktøjer som er gratis for vores medlemmer. Det sker i samarbejdet World Federation of Advertisers, hvor vi med vores “søster-organisationer” i andre lande deler materialer i en “Responsible Marketing Toolbox”. Vi tilpasser alle disse til danske forhold, i samarbejde med en række danske samarbejdspartnere.

Uanset om du har konkrete spørgsmål, skal løse et konkret problem, udvikle “etiske retningslinjer” for din virksomhed, eller skal udvikle en strategi for et givent område, er vi parate til at hjælpe dig.

Læs mere herunder – og kontakt os hvis du vil høre mere.

  • “Medie Strategi” – Guide & 2 timers workshop, der tager dig igennem de vigtigste valg
  • “Principal Media Buying” – Guide &  1 times workshop, der giver dig indsigt i mediebureauers modeller, indkøbs-principper, kontrakt-elementer og fordele og ulemper for dig som annoncør
  • Valg af bureau. Ofte er det ikke effektivt at gennemføre udbud/pitches, men hvis du skal, har vi udviklet en række guides til et effektivt pitch:
  • På vej: Cross Media Measurement (i samarbejde m WFA’s HALO-projekt. Ræk ud hvis du vil høre nærmere, og læs mere her: https://wfanet.org/leadership/cross-media-measurement)
  • Brand Safety Guide – 1 times workshop
  • Programmatic Buyers Guide – lanceres april 2025, i samarbejde med ledende mediebureauer og Danske Medier. Herunder en test af 3 Brand Safety-filtre i Programmatic.
  • ESG guide – 1 times workshop, herunder C02 beregning af din markedsføring – i samarbejde med CFI.
  • Influencer guide – en annoncør-fokuseret guide til Influencer Marketing
  • E-learning – +100 moduler igennem vores partner (GoLearn)
  • Next: Brand Safety Guide på SoMe – opdaterede guidelines
  • Next: Social Media Monitor – et samarbejde med Red Barnet, Børns Vilkår og Forbrugerrådet
  • Juridisk Q&A-hotline – svar på dit spørgsmål indenfor 24 timer
  • Juridisk update – kvartalsvise update-seminar på Markedsførings-jura
  • GDPR & GreenWashing check – fra partner (Kromann Reumert)
  • Privacy, tracking & data compliance check – fra partner (OMD TransAct)
  • E-learning med +15 moduler – fra partner (GoLearn)

En værktøjskasse, som er udviklet og vedligeholdt med partnere. Ovenstående guides og værktøjer er udviklet og bliver løbende vedligeholdt med en række partnere. Herunder feks:

Gratis værktøjer

Vi har også en række værktøjer som er gratis for alle at anvende. Klik her

Er du ny CMO / Marketingchef?

Vi har en specil tilpasset service, målrettet dig som er ny marketingchef – læs mere her

Medlems-services med partnere

Media-audit & mediebureau-samarbejde

Som medlem af Dansk Annoncørforening kan du få sparring med Ebiquity Danmark, hvis du har en konkret medieproblemstilling. Det kan være gode råd om hvordan du kan få bedre styr på dine medie-priser, hvordan bureausamarbejdet kan forbedres, om du bør overveje at igangsætte en pitch eller hvordan du kan opnå bedre transparens i mediebureauets indkøb.

Ebiquity er en af verdens førende uafhængige marketing- og mediespecialister, og arbejder for nogle af Danmarks største annoncører. Ebiquity samarbejder med WFA og bidrager til WFA’s analyser & rapporter. Det gælder også for en række andre partnere som ANA, IAB, ISBA m.fl. Ebiquity Danmark’s rådgivning omfatter bureaupitchprocesser, media auditering og cost benchmarking, revidering af samarbejdsmodeller, sikring af medietransparens, marketing mix modelling og digitale deepdive rådgivningsydelser.

Skal du skifte bureau – få inspiration fra vores guide til bureau-pithces

Skriv til os, hvis du har brug for hjælp!

Danmarks (nok) bedste marketing jurister

For konkrete sager og tvivlsspørgsmål har vi en særskilt aftale med “Markedsførings-juristerne” hos LIGA Advokater: Jane Frederikke Land, Ulrika Folkmann Schjerbeck og Heidi Lindberg Andersen. ­Alle har mange års erfaring med at rådgive indenfor markedsføring og kan deres speciale til fingerspidserne. LIGA Advokater har bl.a. udarbejdet ”Grøn markedsføring Guide til e-handelsvirksomheder” for Dansk Erhverv, og ”Guide – Brug af budskaber om miljø, klima og etik i bygge- og ejendomsbranchen” for Rådet for Bæredygtigt Byggeri. Læs mere om LIGA Advokater her: www.ligalaw.dk.

Skriv til os, hvis du får brug hjælp! Vi svarer indenfor 24 timer, og 90% af sagerne er løst/besvaret på 48 timer.

Hjælp til patent-,  varemærke- og designrettigheder

Dansk Annoncørforening har en aftale om hjælp og rådgivning indenfor IPR (“Intellectual Property Rights”), som feks. patent-,  varemærke- og designrettigheder fra Chas. Hude

  • Chas. Hude kan vurdere dine muligheder og eventuelle udfordringer i forhold til beskyttelse og håndhævelse af dine innovative idéer og særlige forretningskendetegn.
  • Chas. Hude kan også hjælpe dig med at udarbejde en såkaldt IPR-strategi. IPR står for  og dækker netop over immaterielle rettigheder
  • Dernæst kan Chas. Hude også hjælpe dig med at overvåge og beskytte dit brand og dine IP rettigheder online mod misbrug, snyltning og pirateri.
  • Der eksisterer en række støtteordninger, hvor danske virksomheder kan søge om tilskud til IPRarbejde, blandt andet Erhvervsministeriets patentvoucherordning eller den europæiske SMVfond. Chas. Hude kan også give dig et overblik over støttemulighederne og hjælpe dig med ansøgningsprocessen

 

Skriv til os, hvis du får brug hjælp! Vi svarer indenfor 24 timer, og 90% af sagerne er løst/besvaret på 48 timer.

Etisk hjælp & ”forsikring”

Opstår der en PR-/kommunikations-/branding-krise. har du måske brug for hurtig hjælp fra eksperter. For konkrete sager, tvivl-spørgsmål og spørgsmål har vi en særskilt aftale med Geelmuyden.Kiese – et af verdens største kommunikations-bureauer:

  • Krisehotline: Geelmuyden Kiese har 30 års erfaring med rådgivning af topledelser og bestyrelser i nogle af de største kriser i Skandinavien. GKs tilgang er metodisk, og med specialudviklede værktøjer hjælper GK med at træffe de rigtige beslutninger og sikre det rette informationsflow til de rette interessenter.
    Du adgang til rådgivning af GKs krisespecialister, som kan hjælpe dig bedst muligt gennem de kritiske første timer af krisen.
  • GreenScreening: Geelmuyden Kiese har udviklet en metode til screening af grønne budskaber – GreenScreening. Den er baseret på forskning, lovtekster og samt nationale/internationale standarder på området, herunder bl.a. Forbrugerombudsmandens retningslinjer – og samler alt dette i ét værktøj. Metoden er i praksis risikostyring, idet vi systematisk kan opfange og evt. justere budskaber, som kan være i risiko for greenwashing-anklager. Den kan anvendes på alt fra korte tekster og SoMe-opslag, til pressemeddelelser, årsrapporter og hele hjemmesider. Medlemmer får en gratis GreenScreening af en tekst med efterfølgende rapport, gennemført af Geelmuyden Kieses specialister

 

Skriv til os, hvis du får brug hjælp!

Branche-analyse: unik service fra 5 førende analysefirmaer

Vi har udviklet en helt unik branche-analyse, med 5 forskellige benchmark-analyser, som du som medlem kan få gratis adgang til:

  1. Kantar Media / Gallup har vurderet kendskab og holdningerMed udgangspunkt i vores to store analyse Index Danmark/Gallup og Gallup Adfacts leverer vi indsigter til mærkernes position på markedspladsen. Her leverer Index Danmark/Gallup informationer relateret til mærkekendskab, holdningen til mærkerne samt brug af de respektive mærker
  2. Loyalty Group har vurderet virksomhedernes loyalitets-styrke …Loyalty Group gennemfører årligt en række  brancheundersøgelser, kaldet BrancheIndex, for at afdække danskernes loyalitet i en given branche. Undersøgelsernes deltagere er udvalgt blandt Loyalty Groups interviewpanel og på Norstats webpanel.
  3. Transact (Omnicom Media Group) har vurderet virksomhedernes digitale performance på Search, SEO, SoMe, tracking, privacy og trafik. I den nye Q-faktor har vi undersøgt endnu flere faktorer, for at vurdere virksomhedernes digitale performance
  4. AM Copenhagen, det strategiske designbureau, har  vurderet virksomhedernes brandstyrke med en brandaudit. AMs Brandaudit er et eksternt ekspert-blik på  virksomhedernes brand. Hvordan opleves det på tværs af visuel identitet, tone of  voice og budskaber? Hvordan kommunikerer det på tværs af platforme som website, sociale medier og produkter? Er der overensstemmelse mellem hvem virksomheden gerne vil være, og hvilke signaler de sender
  5. Oday har evalueret virksomhedernes Experience Design (UX og UI). Analysen tager afsæt i websites’; oplevelses- og adfærdsdesign, bruger- og læsevenlighed, herunder flows, indhold, visualiseringer, services og funktionalitet.

Læs mere her

Strategi sparring – vi tilbyder en række strategi workshops

I al markedsføring er der dele, som kan effektiviseres, så du bliver en bedre markedsfører, og får anerkendelse af chef, kolleger og medarbejdere. Men det kan være svært at komme igang, og vi har derfor udviklet en række workshops, som hjælper dig igang med et svært emne/område.

Vi udvikler hele tiden, og vil meget gerne tilbyde en specielt tilpasset workshop, som feks flg. emner:

Ansvarlighed, Data & Etik

Hvordan sikrer jeg mig at vi arbejder effektivt og amsvarligt? feks. etisk korrekt med data? Få en strategi-workshop - bla. med WFA's guide: WFA Data Ethics Playbook 2023

Danskannonceforening.dk - AI og metaverse

Gen AI, muligheder og faldgruber

Hvad er mulighederne - og hvordan sikrer jeg Brand Safety. En workshop med udgangspunkt i muligheder og udfordringerne med Generative AI

danskannonceforening.dk - Klima og grønmarkedsføring

Bæredygtog & Grøn markedsføring

Vi kan hjælpe med rådgivning, klarhed over lovgivningen mm. Vi tilbyder en workshop, er tager udgangspunkt i WFA's Guide to Sustainable Media

Danskannoncørforening.dk - Bruger du det rette bureau?

Et bedre bureau-samarbejde

Får du nok for pengene? Bruger du det rette bureau? Ny kontrakt eller nyt bureau? Vi har udviklet en guide til dig.

danskannonceforening.dk - Ansættelse og fyring

Dine organisation, kultur og medarbejdere

Skal du ansætte eller afskedige eller skal du udvide eller spare? Måske skal du ændre på organiseringen? anvende freelancere? Uanset, er vi klar til at hjælpe.

Vil i med?