Når en ny marketingchef tiltræder i en dansk virksomhed, er der mange opgaver, der lander på bordet. Det er derfor meget vigtigt, at du prioriterer og har fokus på de rigtige opgaver først.
Vi har samlet en pakke til dig, som hjælper dig til at prioritere, så du får en stærk start og skaber dit fundament for langvarig succes:
Forstå virksomhedens forretningsstrategi
- Sæt dig ind i virksomhedens overordnede mål, vision, og mission. Hvordan bidrager marketing til virksomhedens vækst og position på markedet?
- Ofte vil man gerne kunne sparre med andre professionelle – men har svært ved at få erfaren sparring med. Det tilbyder vi – feks. via vores meget erfarne bestyrelse !
Analysér markedet og konkurrenterne
- Ofte er det en god start, at gennemføre en analyse af markedet, identificére trends, og forstå, hvordan konkurrenterne positionerer sig. Dette kan hjælpe dig med at (re-)definere virksomhedens unikke værditilbud.
- Inviter udvalgte fra dit netværk til en kop kaffe inden du starter. Måske de har en vinkel, eller noget viden du kan bruge. Måske har vi i vores netværk?
- Vi tilbyder en gratis benchmark for medlemmer – og har måske allerede gennemført den for din virksomhed? vi har over 80 benchmark-analyser gennemført de sidste 2 år. Læs mere her
Evaluer det nuværende marketingteam og ressourcer
- Det er en rigtig god ide, allerede inden du starter, at have en ide om hvilke kompetencer der er strategisk vigtige at have internt – og hvilke der skal løse med eksterne samarbejdspartnere (bureau’er, freelancere, interims).
- Kortlæg teamets kompetencer, identificér huller og ressourcer, og vurder behovet for uddannelse, rekruttering eller eksterne samarbejdspartnere som bureauer, freelancere eller interims.
- Mangler du en metode, fortrolig sparring på egnethed, kvalifikations-niveauer, løn-niveauer o.lign, så ræk ud. Vi har, bla med Dansk Erhverv i ryggen, adgang til statistikker, erfarne rekrutterings-bureauer, bureau-evalueringer, pitch-guides mm
Gennemgå den eksisterende marketingstrategi og aktiviteter
Etabler dit interne netværk – inkl. din chef
- Fastlæg KPI’er og succesmål med din chef – få sparring INDEN du låser dem fast!
- Definér, hvordan succes ser ud. Dette kan inkludere mål for brand awareness, leadgenerering, salg, eller kundetilfredshed. Men
- Byg relationer internt og eksternt. Etabler stærke relationer med andre afdelinger, særligt salg og produktudvikling, og skab tillid hos eksterne partnere og kunder.
Definer din handlingsplan for de første 90 dage
- Evaluér virksomhedens digitale kanaler, som hjemmeside, sociale medier og SEO-strategi, og identificér hurtige forbedringer. Vi har gennemført 80 analyser, som du kan få udført for din egen.
- Prioritér aktiviteter og fokuser på både kortsigtede wins og langsigtede strategier. Kommunikér denne plan tydeligt til ledelsen og teamet.
- Identificér muligheder for innovation – og fokuser digitalt og services. Overvej, hvordan nye teknologier, nye partnere eller tilgange, som AI eller influencer marketing, kan bringes i spil. Vi tilbyder en strategi-workshop der kan hjælpe dig igang
- Igen- få sparring til din plan, INDEN du præsenterer den for din nye chef!
- Skab en brandhistorie, afstem den med din chef, skab opbakning til den hos nøgle-interessenter. Men få feedback til den INDEN du præsenterer dine ideer.
- Sørg for, at virksomhedens brandhistorie er klar, konsistent og engagerende på tværs af kanaler og målgrupper.
At fokusere på disse opgaver giver dig en struktureret tilgang til at skabe værdi og opbygge en stærk platform for fremtidig succes. Husk, det kan være afgørende, at du skaber resultater i løbet af de første 90 dage.