Google trækker al støtte til individuel sporing af brugere

I onsdags offentliggjorde Google, at de stopper al støtte til branchebestræbelser på at udvikle alternative identifikatorer designet til at spore enkeltpersoner.

I et blogindlæg med titlen Charting a course towards a more privacy-first web, skriver David Temkin, Director of Product Management, Ads Privacy & Trust hos Google at de, “ikke tror, at disse løsninger vil imødekomme forbrugernes stadigt højere forventninger til privatlivets fred, og de vil heller ikke modstå de hurtigt skiftende lovgivningsmæssige begrænsninger”.

Onsdagens meddelelse bygger på Googles planer om at blokere tredjepartscookies i Chrome fra 2022. Som svar på dette skridt fra Google har mange i branchen undersøgt muligheden for at udvikle alternative ‘D-løsninger, der kan muliggøre individuel sporing til reklameformål i en eller anden form.

Det er nødvendigt med flere detaljer for at kunne vurdere, hvordan Googles beslutning påvirker kreative bestræbelser på at opfinde måder at spore netbrugernes individuelle adfærd. IAB Tech Lab siger fx om brancheinitiativet PRAM (Partnership for Responsible Media), der har den amerikanske annoncørforening ANA som initiativtager og som arbejder for fortsat brug af individuelle identifikatorer at: ”Branchen vil gå i en meget intensiv dialog med Google i løbet af PRAM-processen for at teste, validere og også potentielt styrke den tilgang, som vi foreslår.”

Beslutningen fra Google markerer en ganske klar stillingtagen. David Temkin skriver blandt andet: ”Hvis digital reklame ikke udvikler sig og imødegår de voksende bekymringer, folk har over deres privatliv, og hvordan deres personlige identitet bruges, risikerer vi at sætte fremtiden for det gratis og åbne internet på spil”.

Hvad betyder det for danske annoncører?

Google’s beslutning gælder ikke for brugere af firmaets operativsystem Android. Her får annoncører stadig adgang til personlige identifikatorer for enkeltindivider. Nettrafik på mobilen udvikler sig stadigvæk meget hurtigere end traditionel desktoptrafik.

Google vil også fortsat lade annoncører målrette budskaber mod enkeltpersoner baseret på fx oplyste emailadresser. Det styrker udviklingen henimod mere og mere opsamling af førstepartsdata, hvor Google med milliarder af oprettede brugere af YouTube, Gmail og Chrome står i en dominerende position, når det handler om at tilbyde annoncører fremtidige muligheder for individuel målretning.

Vil du vide mere?

Kontakt Holger Wilcks på mail til holger@daom.dk eller ring 2265 0947.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *