Global Alliance for Responsible Media (GARM) er en verdensomfattende indsats, der via brancheforeninger (som Dansk Annoncørforening) forener brands/virksomheder, mediebureauer & medieplatforme i at reducere tilgængeligheden og indtægtsgenerering af skadeligt indhold online – primært på sociale medier. Dette omfatter bla. at fjerne skadeligt indhold i 12 kategorier. Indsatsen mod skadeligt indhold er længere fremme i andre lande, og i Danmark blev GARM lanceret 15. maj 2023, for at styrke de digitale mediers potentiale for danske annoncører.

Samlet skal det sikre bedre sociale medier og bedre og mere effektiv digital markedsføring. Tiltagende er afgørende for at skabe et sikrere digitalt mediemiljø, der kan berige samfundet gennem indhold, kommunikation og handel.

Hvad er GARM?

I september 2020 tog GARM de første vigtige skridt og skabte en løsning i en fælles ramme for delt definitioner, kendt som:

  • GARM Brand Safety Floor
  • GARM Suitability Framework.

Den grundlæggende ramme udgjorde en aftalt sæt følsomme indholdskategorier med forskellige risikoniveauer, hver med retningslinjer for indtægtsgenerering, der spænder fra indhold, der ikke er egnet til annoncering (The Brand Safety Floor) til indhold, der er egnet til at være berettiget til indtægtsgenerering, men kan præsentere forskellige grader af følsomhed for annoncøren (The Suitability Framework). 

Adjacency Standards Framework er designet til at tjene som en ledsager til GARM Suitability Framework, at give reklamebranchens deltagere en fælles struktur til at evaluere brandsikkerheden og egnetheden af en annonceplacering i forhold til en annonces position i forhold til nærliggende indhold (dvs. “adjacency”) inden for specifikke medieformater. Adjacency Standards Framework fungerer inden for rammerne af GARM Suitability Framework – hvor følsomme indhold kan understøttes af reklamer. Vores overbevisning er, at større gennemsigtighed og fælles rammer vil gøre det muligt for annoncekøbere at understøtte indhold mere i overensstemmelse med virksomheds-, brand- og kampagneoverbevisninger via betalt medieindsættelse.

GARM arbejder med indhold i 12 kategorier der kan være i kategori hvor virksomheder ønsker at fjerne indholdet, og ikke optræde sammen med:

  1. Pornografi og explicit sexuellt indhold
  2. Våben og ammunition
  3. Kriminalitet og skadelig indvirkning på individer og samfund, forbrydelse mod menneske-rettighederne
  4. Død, vold eller militær konflikt
  5. Piratkopiering online
  6. Hadkriminalitet eller aggressiv adfærd.
  7. Uanstændigheder og begivenheder, herunder sprog, fagter og eksplicit blodigt, grafisk eller modbydeligt indhold, der har til formål at chokere og afsky
  8. Ulovlige stoffer/ tobak/e-cigaretter/ vaping/alkohol
  9. Spam eller skadeligt indhold
  10. Terrorisme
  11. Debatteret følsomt samfundsspørgsmål
  12. Misinformation


Whats next?

I Dansk Annoncørforeningønsker vi, at Danmark er med fremme i dette arbejde, og Dansk Annoncørforening etablerer derfor GARM i Danmark 15. maj 2023 – med flg. formål:

  1. Give adgang til bedre kontrol, effekt og ”brand safety” for virksomheder
    • Vidensdeling og cases: dele læring og best-practice med medier, brands og bureauer, i samarbejde med medier og mediebureauer
    • Tilbyde viden og uddannelse fra GARM Nordic og GARM Global
  2. Dansk fokus hos medierne: Google, Meta, Snap og TikTok
    • ­Dansk rapportering på dansk indhold, danske annoncører og brugere
    • Forbedret kontrol på dansksproget indhold, træne algoritmer til at forstå dansk sprog og kultur samt manuel oprydning
    • Udvikle best Practice-proces for ”Trusted flaggers” i Danmark proces og kvalitet til hurtigere og bedre anmeldelser, review og blokering
  3. Udbredelse af ”GARM” til andet markedsføring end SoMe f.eks. ”Programmatic”

Vi deltager desuden både i GARM Global & GARM Nordic (koordinering i Sverige, Norge, Finland & Danmark)

Vi afholder løbende “GARM Workinggroup” møder med medier, mediebureauer &  medlemmer. Dette vil bla omfatte udviklingen af tilbud om uddannelse, undervisning & information til danske annoncører (marketing i virksomheder) i ansvarlig markedsføring.

Næste er planlagt til 9. april kl. 14-16 på Børsen. Det er gratis at deltage.

Lovgivningen og GARM følges ad:

I 2024 bliver DSA implementeret i Danmark. Det er et nødvendigt og vigtigt skridt, og den øgede lovgivning på digital forbruger-beskyttelse, er både af høj samfundsmæssig værdi, men også vigtigt for at danske annoncører kan opnå kontrol og effektfuld markedsføring på sociale medier.

Vi vil arbejde for at GARM Danmark understøtter og bidrager til en effektfuld indføring og håndhævelse af ny lovgivning på området – og deltager desuden i diverse foraer, som feks: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens forum for digitale tjenester (DSA), ligesom vi (ofte sammen med Dansk Erhverv), søger indflydelse, rådgiver og påvirker lovgivningen.

Hvem deltager i GARM Danmark:

  • Deltagere på møderne er både medier, bureauer og brands/virksomheder – feks;

    • Medier: Google (YouTube), Meta (Facebook/Instagram), TikTok, Twitter, SnapChat, LinkedIn
    • Mediebureauer: Dentsu, OMG/ Omnicom, GroupM, Calibrate, Orchestra
    • Brands/virksomheder: Arla, Telmore/YouSee, Danske Spil, Coop, Tryg, PFA, Tivoli, MobilePay, Wonderfull Copenhagen, Velux, Tv2 mfl
    • NGO & Interesseorganisationer: WWF, Børns Vilkår, Red Barnet, Digitalt Ansvar mfl.

 

Tag fat i os, hvis du vil bidrage eller høre mere:

Direktør: Thomas Kragh