Status på ePrivacy-forhandlingerne
Efter 4 års politiske forhandlinger i Bruxelles er der kommet bevægelse igen i EU-forhandlingerne om ePrivacy – en kommende forordning med potentielt stor betydning for digitale markedsførere.
Et revideret udkast til forordningen indfører en række foranstaltninger, der kan have en væsentlig indvirkning på onlineannoncering, især på tilgængeligheden og tilgængeligheden af data, som annoncører og deres partnere har brug for til reklameformål i Europa.
Denne uge offentliggjorde det nye portugisiske EU-formandskab, der i øjeblikket fører forhandlinger om sagen mellem EU-medlemsstater, et nyt udkast til lovteksten. Udkastet, der svarer til en tekst, der blev foreslået sidste år, kan åbne vejen for, at nogle typer data kan indsamles af trackere (f.eks. cookies) uden brugerens samtykke. Der vil dog stadig være behov for samtykke til at indsamle data via trackere til de fleste reklameaktiviteter. Dette nye forslag indikerer et skift væk fra de seneste forhandlinger, hvor EU-medlemsstaterne afviste et lignende forslag, der introducerer ‘legitim interesse’ som et muligt retsgrundlag for indsamling af data uden samtykke.
For nuværende er der stadig ingen garanti for, at det nye forslag bliver en del af den endelige forordning. Den nye tekst vil sandsynligvis være omstridt blandt beslutningstagerne, og vil ikke bare have brug for støtte i Europa-parlamentet, men også fra de nationale regeringer.
Yderligere detaljer og analyse
Det nye udkast til forordningen vil give onlinetjenester mulighed for yderligere at indsamle data via trackere uden samtykke, når det er ‘nødvendigt’ til et andet formål end det, som dataene oprindeligt blev indsamlet til, så længe det fortsat er kompatibelt med det oprindelige formål. For at vurdere, om yderligere behandling er forenelig med det oprindelige formål med indsamlingen, skal onlinetjenesterne tage højde for: forbindelserne mellem behandlingsformål, konteksten for dataindsamlingen, arten og omstændighederne for yderligere dataindsamling, de mulige konsekvenser af yderligere behandling og eksistensen af passende beskyttelsesforanstaltninger (såsom pseudonymisering og kryptering).
Denne undtagelse fra kravet om at få samtykke svarer til det tidligere kroatiske EU-formandskabs forslag, som blev afvist af EU-medlemsstaternes repræsentanter sidste år, og som indførte “legitim interesse” som et muligt retsgrundlag for at retfærdiggøre, at trackere blev brugt til at indsamle data uden samtykke. For eksempel indeholder den bestemmelse, som det portugisiske formandskab har foreslået, en række undtagelser og særbestemmelser, der vil undergrave dens anvendelighed for annoncører;
- Der kræves stadig samtykke til at indsamle data for at opbygge en profil til adfærdsmæssig målretning, hvilket betyder, at visse datapraksisser, der anvendes til adfærdsmæssig målretning, stadig ikke vil være i stand til at bruge denne undtagelse om ”yderligere kompatibel behandling” som en begrundelse for at indsamle data uden samtykke .
- Data skal anonymiseres, før onlinetjenesteudbydere (f.eks. udgivere, onlineplatforme) kan dele dem med tredjeparter (f.eks. bureauer og annoncører).
Endelig, og næsten identisk med det kroatiske formandskabs tekst, vil enhver virksomhed, der ønsker at bruge denne undtagelse, være nødt til at gennemføre en række beskyttelsesforanstaltninger inden behandlingen:
- En konsekvensanalyse, som kan involvere en konsultation med den relevante databeskyttelsesmyndighed.
- Information til brugerne om deres ret til at modsætte sig, at deres data indsamles på en ‘nem og effektiv måde’.
- Tekniske foranstaltninger såsom pseudonymisering og kryptering for at beskytte dataene.
Den nye tekst opretholder sletningen af det oprindelige udkasts artikel 10, der foreskriver, hvordan og hvornår samtykke til brug af cookies og andre trackere skal indsamles.
Den nye tekst opretholder også indførelsen i artikel 8 af en undtagelse fra kravet om at få samtykke til forebyggelse af svig og den bibeholder undtagelsen fra kravet om at få samtykke til at indsamle data til målgruppemåling, hvis målingen udføres af en tredjepart.
På trods af blandt andet World Federation of Advertisers indsats udvider det portugisiske formandskabs tekst ikke undtagelsen for målgruppemåling til at dække måling af ”effektivitet”, så websiteejere og annoncører kan få indsigt i effektiviteten af deres annoncer og bestemme fremtidige annonceringsallokeringer.
Desuden introducerer teksten ikke en undtagelse fra kravet om at få samtykke for at forhindre, at annoncer placeres ved siden af og i sidste ende finansierer ulovligt og skadeligt indhold (brand safety) eller for at muliggøre frekvensbegræsning og dermed reducere reklameirritation.
Næste skridt
EU-medlemsstaternes repræsentanter mødes den 7. og 14. januar for at drøfte det seneste udkast til tekst.