Markedsføring indebærer, især på de sociale medier, i stigende grad også etiske valg. Verden er blevet markant mere kompleks og global, med skiftende dagsordener og nye begreber som ”conscious media investment” og ”ethical media investments” rammer marketing. De etiske valg er klogt at forberede sig på, og at løfte ”strategisk” til ledelsen.
Hvorfor et Etik kompas?
Der kommer stigende forventninger til etisk markedsføring, både fra kunderne og ledelsen. Selvfølgelig følger der et ansvar med at bruge millioner af kroner i markedsføring. Det gælder bl.a. på de sociale medier, som med stigende betydning, også tiltrækker sig øget negativ opmærksomhed, men også andre ”etiske dilemmaer”. Tænk blot på debatten om TikTok, FIFA World Cup, Rusland, unges mistrivsel, kunstig intelligens, diskrimination, ligestilling mm. Klima & bæredygtighed fylder meget, og ESG-rapporteringen rammer snart også marketing, hvor Co2-aftrykket af medieplaner kan blive vigtige at planlægge efter.