Danskere parlamentarikere i spidsen for forbud

For 2 dage siden modtog de administrerende direktører for Europas 100 største virksomheder et brev fra en gruppe EU-Parlamentarikere. Her blev de opfordret til at indstille indsamling af persondata og målretning af den digitale markedsføring.

Brevet blev sendt af Tracking-free Ads Coalition, der samler EU-Parlamentarikere på tværs af politiske grupperinger med det formål at forbyde målretning og personalisering af digital markedsføring baseret på indsamling af persondata. Blandt medunderskriverne er Karen Melchior fra Radikale Venstre og Christel Schaldemose fra Socialdemokratiet.

Brevet kommer netop nu, fordi Digital Services Act (DSA) er til forhandling i Europa-Parlamentet. Forordningen skal bekæmpe skadeligt indhold gennem regulering og give større digital tryghed gennem bedre gennemsigtighed.

Tracking-free Ads Coalition ser det som en mulighed for at indarbejde et decideret forbud mod målrettet digital markedsføring i Digital Services Act. Et sådan forbud vil selvsagt skade erhvervslivet, fordi den digitale markedsføring vil blive mindre effektiv, men der stopper skadevirkningerne ikke.

Forbrugere vil opleve, at de bliver udsat for mere irrelevant markedsføring, hvilket vi ved er en kilde til stor irritation, iværksættere vil få meget vanskeligt ved at skabe vækst med små budgetter og medier og udbydere af gratis, annoncefinansierede tjenester vil blive hårdt ramt økonomisk.

Danske Annoncører og Markedsførere byder Digital Services Act velkommen, men arbejder målrettet imod et sådant forbud i samarbejde med andre bl.a. Dansk Erhverv og gennem en løbende dialog med danske EU-parlamentarikere.

Dokumentation

Læs brevet fra Tracking-free Ads Coalition

Hvis du vil vide mere om forslaget om at forbyde målrettet digital markedsføring og hvad DAOM mener om det, kan du læse denne debatartikel fra DAOMs direktør, Holger Wilcks.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *