Store globale prisstigninger på tv og digital video

To gange årligt udgiver World Federation of Advertisers en prognose af den globale udvikling i mediepriserne. Den seneste prognose er netop kommet og indeholder forecast for 2021 samt actuals for 2020.

Prognosen dækker 19 markeder herunder 9 europæiske. Danmark er desværre ikke omfattet af undersøgelsen, men det står selvfølgelig på ønskelisten for vores nystiftede annoncørforening.

Generelt viser tallene, at 2020 ikke overraskende var et år med deflation i priserne som direkte følge af faldende annoncørefterspørgsel og et øget udbud af publikum. Efterspørgslen er kraftigt tilbage i 2021, hvilket har ført til prisstigninger på mange markeder. Især tv og digital video oplever voldsomme prisløft, mens væksten er noget mere begrænset for især print.

Prognosen er udført af Ebiquity og Cortex Media og bygger på data fra mediebureaugrupper og mediekonsulenter. Som noget nyt går prognosen denne gang også i dybden med det amerikanske tv-marked.

Tallene vil blive tilgængelige i WFA’s pris-tracker, som medlemmer af DAOM har adgang til. Ønsker du at få data allerede nu i Excel-form, skal du blot skrive til Holger Wilcks på mailadressen holger@daom.dk

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *